Svar: 10 mdr og afviser brystet
24. juli 2020
Alder:
10 mdr.
Kære Lasses mor
Tak for dit brev og meget fine spørgsmål omkring ammestop, og når børn begynder at afvise brystet :)
Det er min erfaring, at en del børn begynder at afvise brystet netop i 10 måneders alderen. Lasse er langt mere bevidst nu, han er mege opmærksom på verden, og hvad der sker omkring jer, meget er langt mere spændende end brystet, så han lader sig let forstyrre, når han ammes. Han spiser og drikker også mere og mere varieret og mestrer efterhånden fint at drikke af en kop. Og nogle børn gør som Lasse - de afviser brystet, begynder at vride sig, græde, protestere, andre børn begynder at bide (og kan bide rigtig hårdt) og viser på den måde mere lyst til at lege med brystet og se en reaktion hos mor end et egentligt behov for mælk. Det du oplever er altså aldersmæssigt helt normalt.
Det svære er, at det altid er lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det, og Sundhedsstyrelsen anbefaler jo amning til 12 måneder, gerne længere. På den anden side, så er det ofte også en fordel at stoppe amning, når barnet selv begynder at sige fra - ammestop går ofte betydeligt lettere på denne måde. Og hvis du vedholder amningen, bliver ved med at lægge ham til, selvom han protesterer, så kan du sandsynligvis godt få ham til at die fortsat, men du kan så ikke regne med, at han senere selv vil sige fra. Så bliver det en beslutning som du skal tage, og hvor han så måske vil protestere rigtig meget og blive rigtigt ked af det, netop fordi han på det tidspunkt ikke forstår, hvorfor amningen nu skal stoppes og naturligt føler behov for brystet igen...
Jeg er derfor nok tilhænger af, at du forsøger at tilbyde ham brystet en gang imellem, når han halvsover og vil tage lidt fra, eller tilbyder brystet som en trøstetår, hvis og når han viser behov for det - men at du også accepterer, at han nu er ved at være parat til at stoppe amning, og det er faktisk helt okay. Han har en alder hvor hans behov for mælk godt kan stilles på andre måder. Og jeg synes det er vigtigt at lytte til hans signaler, og det han viser behov for :)
Hvis han er vant til at få flaske ved siden af amning, så kan du godt bibeholde dette, men hvis han ikke er vant til flaske, så synes jeg ikke, at der er nogen grund til at introducere ham for dette nu. En flaske skal stoppes ved 1 års alderen, og han vil godt kunne få mme af en kop, ligesom du også skal give ham mme i grød og evt. mos stadigvæk.
Hvis han får 400 ml mme dagligt, så er hans behov for mælk dækket rigtig fint ind. Det kan være mme af kop og mme i grød og mos. Du kan også servere en gammeldags frugtgrød med mme på og sikre ham lidt ekstra mælk den vej igennem.
Derudover må han gerne få ca. 100 ml surmælksprodukt f.eks. tykmælk, A38 (3.5%) og neutral sødmælksyoghurt. Du kan kommet revne æble, eller lidt frugtmos på for at søde det på denne måde.
Ost er også en vigtig kilde til kalk, og han må gerne få skæreost, smøreost og også ost drysset på den varme mad... Der er også et højt indhold af kalk i f.eks. sesamfrø, mandler, hørfrø. Der er kalk i de grove grøntsager som broccoli, grønkål og bønner...
Hvis du stadig ammer ham en gang i døgnet, så får han måske 150-200 ml hos dig, og så er det naturligvis lettere at sikre ham resten via mme.. men man ved jo aldrig præcist hvor meget børn egentlig får, når de ammes, så det må være et skøn. Og derudover så stopper du måske helt med amningen i løbet af de næste par uger, og så skal hans behov naturligt stilles anden vej.
Et forslag til en dagsplan uden amning, kunne f.eks. se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mme og mme af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør og ost - ost i stænger som han kan gnave eller lidt smøreost, frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med forskellige kogte grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), ½ hårdkogt æg, lidt rejer eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost, det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Vand af kop.
Tilbydes en banan og lidt mme af en kop (evt. lunet) - som alternativ til amningen før middagslur. Og puttes til middagslur.
Eftermiddag 16: ½ bolle med lidt smør, ost. Evt lidt fruggrød med mme eller en lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs.. Der skal være mad i hånden og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet smøres med creme efter behov, får lidt babymassage mm.
Tilbydes en godnatgrød lavet med mme og evt. lidt lun mme af en kop. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten ca. 19.45-20...
Som du kan se, så får han mme af kop til nogle af måltiderne, dog ikke til alle, da det er vigtigt, at han også stadig drikker vand og stiller sin tørst i vand :) Men tilbydes han mme af kop 2-3 gange dagligt, så vil det naturligt dække en stor del af hans behov og derudover dækkes væskebehovet også af vand.
Hvis du oplever, at han slet ikke vil drikke erstatning, og han heller ikke længere ammes, så vil det sandsynligvis være nødvendigt at give ham et dagligt tilskud af calcium. Det kan købes som brusetabletter, der kan opløses i vand og drikkes. Han bør i givet fald tilbydes et calciumtilskud på 500 mg dagligt. I 1-1.5 års alderen vi han sandsynligvis kunne begynde med en tyggetablet (du skal nok knuse den i starten), som kan sikre ham hans calcium behov. Hvis du giver ham en multivitamin tablet vil den også kunne indeholde hans behov for d-vitamin, og så skal du ikke give d-dråber ved siden af. Umiddelbart så lyder det dog som om, at hans behov godt kan dækkes via en almindelig sund og varieret kost samt mme i grød, mos og af kop... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske